11 juli de Vlaamse feestdag

Op 10 juli 2014

Beste Meulebekenaren,

In Flanders Fields the poppies blow

Dat is de openingszin van het magistrale gedicht “In Flanders Fields” van de Canadese legerarts John Mc Crae. Het is een gedicht dat de hele wereld herinnert aan de oorlog die hier ooit woedde. Het is een gedicht dat een blijvende herinnering is aan de gruwel van de oorlog. Amper twee jaar nadat Mc Crae zijn verzen schreef, stierf hij aan een hersenvliesontsteking die hij in zijn veldhospitaal had opgelopen.

De komende vier jaar herdenken wij die verschrikkingen. Met kleinere en grotere activiteiten. In quasi alle steden en gemeenten van Vlaanderen. Ook in Meulebeke gaan er de komende jaren verschillende activiteiten door, georganiseerd door de vele verenigingen die onze berengemeente rijk zijn. U zal er zeker nog van op de hoogte gebracht worden via de gekende kanalen.

Uit de gruwel van de Eerste Wereldoorlog kwam echter ook de aanzet tot onze ontvoogding. De Amerikaanse president Woodrow Wilson stelde zijn beroemde “Veertien Punten” op. De prille aanzet tot wat eens de Verenigde Naties zou worden. Maar ook de eerste officiële erkenning van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren. Een zelfbeschikkingsrecht waarop de Vlamingen na de oorlog beroep zouden doen om hun rechten op te eisen.

Maar ook vandaag willen wij verdere stappen zetten in de Vlaamse autonomie. Meer dan ooit moeten wij Vlamingen, zelf kunnen beslissen over wat we doen met onze eigen middelen, volgens onze eigen inzichten. Omdat we ervan overtuigd zijn dat dit tot een beter bestuur leidt. Voor Vlamingen én Franstaligen.
Daarom wenst de N-VA de omslag naar het confederalisme maken. Want het behoud en de versterking van onze economisch-industriële positie staan op het spel. Het gaat om jobs en centen. En dus om onze welvaart en ons welzijn.

In de tweede strofe van het Vlaamse volkslied zingen we dat “een volk zal nooit vergaan”. Historisch klopt deze bewering niet. Want er zijn heus wel volkeren verdwenen in de loop van de geschiedenis. Ook vandaag en morgen is niks gegarandeerd. De wereld draait door. Letterlijk en figuurlijk. Pas als we onszelf blijven en zelfbewust de wereld blijven zeggen wie en wat de Vlamingen zijn, dan wacht onze gemeenschap een duurzame toekomst.
Daarom is deze feestdag een mooie dag met een vleugje emotie. Dat mag. Maar vergeten we vooral niet dat het om veel meer gaat.

Voorzitter Johan De Poorter

Johan De Poorter , Voorzitter N-VA Meulebeke en het voltallige N-VA -bestuur ,
wensen iedereen een hele mooie Vlaamse feestdag.!