Kleiputten: meerderheid laat Paanders in de steek!

Op 24 december 2016, over deze onderwerpen: beleid gemeente, ecologie
WTV De Poorter Johan N-VA Meulebeke

Het gemeentebestuur van Meulebeke heeft zo’n 450 bezwaarschriften naast zich neergelegd  en een positief advies gegeven voor de verdere ontginning van de Kleiputten in De Paanders. Eerder had het twee keer een negatief advies gegeven. Het bedrijf OB&D wil er onder meer een tijdelijke opslagplaats voor verontreinigde grond. Het wil ook ruim 4 hectare klei ontginnen en er afval storten.

De gemeente wil geen tijdelijke opslagplaats en legt strikte voorwaarden op. Het verwacht van het bedrijf een goeie communicatie en de gemeente wil ook zelf controles uitvoeren.  Dirk Verwilst, burgemeester Meulebeke: “Wij hebben een positief advies gegeven onder voorwaarden, precies omdat we die voorwaarden in de hand willen houden. Wij hopen dat die voorwaarden worden overgenomen door de provincie. Het zou om een definitieve opslag moeten gaan en niet om een tijdelijke. Een tijdelijk opslag zou alleen maar meer verkeer met zich meebrengen omdat de grond dan voor reiniging naar Harelbeke moet."

De buurtbewoners en oppositiepartij N-Va begrijpen het gunstig advies niet.

Tevens geeft de meererheid aan dat ze zelf controles zal uitvoeren, doch kan de gemeente deze niet zelf uitvoeren. Eens de vergunning is goedgekeurd is het het bedrijfd zelf of de Vlaams Milieumaatschappij die de controles zal uitvoeren.

Waarom een deel van de vergunning goedkeuren als er overal voorwaarden aan zijn verbonden "Typische CD&V ....enerzijds en anderzijds....." dus onduidelijkheid troef!

Hieronder de reportage van WTV: