N-VA stelt zich vragen bij verkoop deel kleiputten

Op 16 september 2015, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Bestuur, ecologie

N-VA is ontgoocheld in het Meulebeekse gemeentebestuur over het dossier van de kleiputten.
De buurt is bezorgd dat de firma OB&D, die een milieuvergunning aanvroeg voor de aanleg van een tijdelijke opslagplaats, hier giftige stoffen zal storten. De bewoners verzamelden daarop 280 bezwaarschriften.

"Tijdens de laatste bijeenkomst met de buurtbewoners leek het schepencollege aan te sturen op negatief advies. Nu stellen we vast dat het positief advies heeft gegeven aan de provincie, weliswaar met strenge voorwaarden", zegt N-VA-fractieleider Rik Vergote. "Daarnaast stellen we vast dat OB&D een stuk van de grond van de kleiputten verkocht heeft aan de landbouwvennootschap Vandermeulen, waarvan schepen Marc Vandermeulen een van de zaakvoerder is. De verkoop van 120 are is volgens ons niet toevallig. Hiermee wordt het gebied minder dan tien hectare groot. En laat het nu net zo zijn dat bij een een oppervlakte van meer dan tien hectare de aanvrager een milieueffectenrapport moet laten opmaken. Daarbij moet onder andere een omgevingsstudie gebeuren met betrekking tot milieu en mobiliteit. Naast tijd en geld kan dit ook leiden tot meer klachten en negatief advies. Als N-VA stellen we ons ernstige vragen bij deze manier van werken en zijn we vooral bezorgd over de leefbaarheid van de buurt rond de kleiputten."

"Wat wij kochten, is een stuk restgrond dat buiten de uitbreiding van de kleiputten ligt", reageert schepen Marc Vandermeulen (CD&V). "Het zijn gronden die we al langer in gebruik hebben en die niets te maken hebben met dit dossier." (CDR)