Nieuw Vondelreglement eindelijk na 44 jaar!

Op 30 december 2015, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Vrije Tijd, Cultuur

Nieuw Vondelreglement :

Verenigingen betalen terug de rekening

Na 44 jaar wordt het cultuurpact gerespecteerd

Op de gemeenteraad van 30 december 2015 stelde het College het nieuwe gebruiksreglement voor de Vondel-site voor.

College volgt ons na twee jaar

“Het is positief dat het College eindelijk Vondel open stelt voor alle Meulebeekse verenigingen. Ik bracht dit item reeds op de gemeenteraad van 23.10.2013. Schepen Gelaude repliceerde dan dat er dan onvoldoende ruimte zou zijn voor de andere Meulebeekse verenigingen”, geeft fractieleider Rik Vergote aan.

Cultuurpact, 44 jaar later

In 1972 sloten de (toenmalige) grote politieke partijen een akkoord: het Cultuurpact. Hierdoor moeten openbare culturele instellingen pluralistisch zijn en mogen zij geen gebruikers discrimineren om ideologische, filosofische of politieke redenen. 44 jaar na dit cultuurpact is de Meulebeekse regelgeving uiteindelijk aangepast !

Daar gaat de reden…

"Merkwaardig is dat nu plots ook privé-personen, zowel Meulebekenaren als niet-Meulebekenaren, Vondel kunnen afhuren. Des te meer opmerkelijk gezien de bezorgdheid van de bevoegde Schepen op ons voorstel van twee jaar terug,” merkt Rik op.  Als N-VA zagen we dit in eerste instantie eerder beperkt tot Meulebekenaren, net zoals dat bv. het geval is in Oostrozebeke. Mocht na evaluatie blijken dat Vondel dan nog niet optimaal benut zou zijn, dan kunnen we nog steeds niet-Meulebekenaren toegang geven tot het organiseren van hun privé-feest in de berengemeente.

Verenigingen betalen de rekening

N-VA heeft steeds gesteld dat de gemeente het rijke Meulebeekse verenigingsleven moet ondersteunen en stimuleren. Helaas wordt bij deze aanpassing terug de rekening gepresenteerd aan onze verenigingen.

Toepassing vergelijking tarifiëring

Chiro organiseert een fuif in de Bottelarije en gebruikt een aantal tafels en stoelen.

Tot 31.12.2015 Oud systeem : 200 euro

Nieuw Vondel regelement

Vanaf 01.01.2016 Nieuw systeem : basis 100 euro, bijkomend 150 euro als fuif en voor het gebruik van tafels en stoelen 50 euro = 300 euro ofte 50% verhoging van de kost !!

Zo wordt een fuif om de kas van de jeugdbeweging te spijzen voor de eerste 100 euro een fuif om de gemeentekas te vullen….