Registratiesysteem afval dringend uitvoeren bij de West-Vlaamse provinciedomeinen

Op 2 juni 2023

West-Vlaanderen/ Ardooie -  Zwerfafval is een doorn in het oog van veel West-Vlamingen. Daarom ondervroeg provincieraadslid Johan De Poorter de deputatie over zwerfafval en sluikstorten in de West-Vlaamse provinciedomeinen en langs de Groene Assen: “Uit het antwoord van de gedeputeerde blijkt dat er een digitale tool komt voor het registreren van zwerfvuil en sluikstorten. Echter het systeem laat nog op zich wachten. We dringen aan op snelle uitvoering.”

“De strijd tegen zwerfafval is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons allen,” opent provincieraadslid Johan De Poorter de debatten. “We stellen echter vast dat onze provinciedomeinen ondanks de inspanningen van de provinciale diensten er niet altijd proper bij liggen door het zwerfvuil.”

Het zwerfvuil in de West-Vlaamse provinciedomeinen en langs de Groene Assen wordt opgeruimd door het personeel van de groenbrigades tijdens hun reguliere afvalrondes.

Meten is weten: digitale tool

Tot op heden wordt er van sluikafval geen aparte cijfers bijgehouden. Het sluikafval wordt samen met het afval uit de publieke vuilnisbakken opgehaald door een verwerker. “Meten is weten. Daarom heeft het provinciebestuur beslist om een digitale tool te ontwikkelen voor het registreren van bedrijfsafval en publiek afval. Het is de bedoeling dat op basis van die registratie van zwerfvuil en sluikstort een overzicht gemaakt worden van de voornaamste knelpunten. Op deze locaties zal actiever ingezet worden op preventie, sensibilisering en handhaving. We wachten echter nog steeds op de uitvoering ervan en dringen bij de deputatie eropaan voor een snelle realisatie”, besluit provincieraadslid Johan De Poorter.