Rik Vergote trekt Meulebeekse N-VA-lijst

Op 6 juli 2012

Met “de kracht van verandering” trekt de Meulebeekse N-VA op 14 oktober naar de kiezer. Deze verandering en vernieuwing is ook van toepassing op haar lijsttrekker. Rik Vergote (42) is nieuw in politiek Meulebeke. ‘Ik heb de politieke microbe van thuis uit mee. Mijn vader, Albert Vergote, heeft me deze met de jaren meegegeven’, zegt Rik.

Rik studeerde af als maatschappelijk assistent, personeelsbeleid en volgde vervolgens de opleiding sociaal consulent. Enkele jaren terug scherpte hij zijn managementvaardigheden aan in de internationale Vlerick Management School. Beroepshalve is hij bij de HR-dienstengroep Acerta directeur van de kantoren te Kortrijk en Roeselare. Vanuit deze positie heeft hij dagelijks contact met en neemt hij kennis van de behoeftes van zelfstandigen, kmo’s, land- en tuinbouwers en de social profit. Zijn netwerk binnen VKW, Voka en Vlerick alumni zorgt ervoor dat hij de maatschappelijke debatten actief volgt.

Rik is gehuwd met Nancy Wattijn. Nancy is verzorgende binnen het dienstencentrum Ter Deeve waar ze zich dagelijks inzet voor de zorg van bejaarden en waar ze tevens mee haar schouders zet onder de palliatieve diensten. Nancy en Rik hebben twee tieners. Zoon Ytse (16) studeert Economie-Wiskunde aan de Bron en besteedt zijn vrije tijd ondermeer aan het volgen van de wedstrijden van Club Brugge. Dochter Ynte (14) beëindigt haar tweede jaar moderne aan de Bron. Ze turnt op vrijdag bij turnclub Rap & Knap en op zondag is ze steeds terug te vinden bij de Chiro.

Rik is sinds zijn jeugd heel actief en geëngageerd binnen het Meulebeekse verenigingsleven. Eind jaren tachtig startte hij mee de lokale Kajottersbeweging (KAJ) op . Ook binnen de jeugdraad was hij zeer actief en stond zo aan de wieg van Roefel en zette hij binnen de provinciale jeugdraad de eerste stappen binnen het jeugdwerkbeleidsplan. Intussen is hij bijna twintig jaar actief binnen de Gemeentelijke Feestcommissie, waarvan een tiental jaar als secretaris. Berenfeesten, Nacht van de Koude Voeten of septemberkermis staan reeds jaren op zijn agenda. Daarnaast heeft Rik zijn verantwoordelijkheid opgenomen binnen de Raad van Bestuur van de Meulebeekse Scholengemeenschap. Vanuit dit engagement zet hij zich in voor de kleuter- en lagere scholen van de vier Meulebeekse wijken. Ontspannen gebeurt ondermeer door wekelijks deel te nemen aan de badmintonsessies van de Gezinsbond en te mountainbiken. Hij neemt met zijn gezin steevast deel aan één van de activiteiten van de Meulebeekse verenigingen.

Over de reden waarom Rik in de politiek stapt, stelt hij : ‘Als ik vaststel hoe er aan gemeentelijke politiek wordt gedaan de laatste jaren, wou ik absoluut mijn verantwoordelijkheid opnemen en mij verkiesbaar stellen. Het positieve verhaal van N-VA overtuigde me. Meulebeke heeft dringend nood aan verandering qua bestuur en politieke cultuur. En hiervoor wil ik mijn nek uitsteken. Dat we met N-VA meteen verankerd zijn op de hogere politieke niveaus, zoals ondermeer met onze kandidate Machteld Vanhee voor de provincie, is een belangrijk gegeven, ook voor de Meulebekenaar. ’ verduidelijkt Rik. Met deze kracht van verandering wilt de Meulebeekse N-VA een duidelijke oproep richten naar de Meulebeekse kiezer met een positief verhaal ten bate van de Meulebekenaar.