N-VA roept de meerderheid op tot respect in de gemeenteraad

Op 10 november 2022, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Bestuur, Gemeenteraad

Laatste gemeenteraad was een flop, op z’n zachtst uitgedrukt. Vanuit de meerderheid werden eerder gemaakte afspraken zomaar ingetrokken, werd geen feedback gegeven over eerder aangebrachte voorstellen. Er wordt geen informatie gegeven over belangrijke onderwerpen zoals fusie van gemeenten, zwembad,… We werden daarnaast afgesnauwd en gekleineerd. Van respect was geen sprake. Is dit de manier van politiek voeren bij De Lijst van de Burgemeester & ZorgSaam.

Na de vorige gemeenteraad wil ik een oproep doen, namens de N-VA fractie, om vanaf nu op een constructieve manier politiek te voeren. Politiek waarbij met respect met elkaar omgegaan wordt en er geluisterd wordt naar de wijsheid van de stem in de minderheid.

Ikzelf ben in de politiek gestapt met een missie om Meulebeke helpen beter te maken en hiertoe actief een steentje bij te dragen. Ik wil niet namens de andere raadsleden spreken, maar ik ben er wel van overtuigd dat de meesten onder ons met dezelfde reden hier in de gemeenteraad zitten. En dat mag niet vergeten worden door de collega’s in de meerderheid.

Wij hebben onze rol in de minderheid opgenomen zoals ons het beste lijkt. Kritisch als het moet en nieuwe voorstellen waar het kan. De meerderheid heeft inderdaad de stem van de minderheid niet nodig om beslissingen te nemen. Waar het om gaat is hoe een betere beslissing kan genomen worden.

Dat is de ander manier van politiek. Waarbij ook geluisterd en rekening gehouden wordt met wat wij zeggen vanuit de minderheid, over partijgrenzen heen. En hiertoe willen we jullie oproepen :

•  Transparante communicatie.
  •  Samenwerking over partijgrenzen heen.
  •  Vertrouwen in elkaar, vertrouwen in gemaakte afspraken.
  •  Aandacht voor de wijsheid in de stem van de minderheid.

Dat is dan ook de enige manier van politiek die Meulebeke waard is.

Machteld Vanhee

Namens N-VA fractie