Nieuw fietspad op de planning langs de Kanegemstraat in Tielt

Op 28 april 2023, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Provincie, Provincie West-Vlaanderen

West-Vlaanderen / Tielt – Op de provincieraad werd beslist over de aanleg van nieuwe fietsvoorzieningen langs de Kanegemstraat in Tielt. Het betreft fase 2 van de werken en gaat specifiek over enkelrichtingsfietspaden in beton. “We vinden het echter jammer dat het fietspad niet doorloopt tot Kanegem. We roepen op om een fietszone te voorzien vanuit de Zuiderring via de Galgenstraat tot de Kanegemstraat”, aldus provincieraadslid Johan De Poorter uit Meulebeke en gemeenteraadslid Henk Mauws van N-VA Tielt.

Er wordt geopteerd om de fietspaden in het rood te kleuren gezien de omgeving, het is namelijk een industriezone met veel toegangen naar bedrijven en veel vrachtverkeer. De fietspaden worden aangelegd op een breedte van 2 meter en waar mogelijk vrijliggend aangelegd. In de veiligheidszone tussen rijweg en fietspad worden waar voldoende ruimte is hagen aangeplant.

Provincieraadslid Johan De Poorter en Tielts gemeenteraadslid Henk Mauws:  “De Kanegemstraat is een bijzonder drukke weg gelegen aan de industriezone.  Dit is voor ons een eerste aanzet voor een betere en veiligere fietsontsluiting van Tielt met Kanegem en de omgeving. De toekomstige verkeerswijziging dat men meer via de industriezone wordt omgeleid zal de druk op de Kanegemestraat nog groter maken. Een veilig fietspad zal meer dan noodzakelijk zijn. Er is nog een 1ste fase die men nog moet uitvoeren. We deden een oproep in de raad om in de volgende legislatuur werk te maken van de volledige ontsluiting.”

De werken worden geraamd op 3,1 miljoen euro, inclusief btw. Het provinciale aandeel bedraagt 545.000 euro voor de aanleg van de fietspaden. De kosten voor Aquafin lopen op tot 2,5 miljoen euro. De werken zullen in de loop van dit jaar uitgevoerd worden.

“Toch willen we met N-VA ook een oproep doen om verder te blijven inzetten voor een veilige fietszone en de doorsteek te maken van Tielt naar Kanegem. Want nu is er een gedeelte vanuit de Zuiderring via de Galgenstraat tot de Kanegemstraat waar nu geen fietszone is voorzien”, besluiten beide tenoren.