“OCMW-raad staat buitenspel”

Op 23 december 2016, over deze onderwerpen: OCMW
OCMW raad Buiten spel gezet

MEULEBEKE - Tijdens de jongste gemeenteraadszitting werd aangekaart om rusthuis Ter Deeve te privatiseren. In een voorafgaande OCMW-raad had Machteld Vanhee (N-VA) reeds kritiek geuit.

Voor Machteld Vanhee wordt alsmaar duidelijker dat woonzorgcentrum Ter Deeve geprivatiseerd zal worden, zoals eerder al de poetsdienst onderging.

Onzekere toekomst

Op de OCMW-raad van 12 november 2015 werd een eerste keer gesproken over de onzekere toekomst van het woonzorgcentrum. Toen werd het voorstel goedgekeurd om in overleg te gaan met private en openbare partners om de toekomstmogelijkheden van het woonzorgcentrum te onderzoeken. Een kort mondeling verslag was het resultaat hiervan.”

“Ik vind dat de OCMW-raad toen onvoldoende werd ingelicht. Recent op 1 december werd weer het voorstel gedaan om op zoek te gaan naar potentiële toekomstige partners. Concreet wordt juridisch advies gevraagd aan Publius. Men wil de toekomst van het woonzorgcentrum onderzoeken en een financiële voorstudie maken betreffende het personeel”, stelt Machteld Vanhee die verduidelijkt dat ze als lid van de OCMW-raad hieromtrent de mond gesnoerd werd. Provincieraadslid Vanhee gaat verder: “Volgens mondelinge informatie door de OCMW-voorzitter is er quasi zeker al een geschikte partner gevonden.”

De vergunningen voor 44 bedden alsook het personeel zouden kunnen overgenomen worden door een nabijgelegen rusthuis. Plannen zouden reeds klaar liggen om de kamers van het huidig woonzorgcentrum om te bouwen tot bijkomende serviceflats.” Vanhee kan zich niet of moeilijk vinden in het idee dat een volledig democratisch verkozen OCMW-raad buitenspel staat of beter, langs de zijlijn moet toekijken.

Renovatie is nodig

Op de gemeenteraad van woensdag van 14 december vroeg partijgenoot Rik Vergote bij bespreking over aanpassingen van het meerjarenplan OCMW een woordje uitleg aan OCMW-voorzitter Luc Vullers (CD&V).

“De exploitatie van 44 bedden is duur. De kosten blijven stijgen en bovendien dringt renovatie zich op korte termijn op” aldus Luc Vullers

Het lijkt me dus normaal dat we via een overheidsopdracht een voorstudie maken – met enige spoed zelfs – omtrent de toekomstmogelijkheden … en privatisering is een voor de hand liggende mogelijkheid.

“Er is echter maar één grote bekommernis; we willen de toekomst van het personeel veilig stellen.” verduidelijkte Luc Vullers. (dede)