Provincie plant aanleg van nieuw fietsinfrastructuur in Bruggestraat in Staden

Op 28 september 2022, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Provincie, Provincie West-Vlaanderen

West-Vlaanderen / Staden – Op donderdag 22 september 2022 keurde de Provincie West-Vlaanderen het bestek en de gunningswijze goed voor de herinrichting van  Bruggestraat in Staden. De provincie, de gemeente Staden en Fluvius investeren samen 2,8 miljoen euro in nieuwe fietspaden op de gemeenteweg. “Dit fietsproject zal zorgen voor meer comfort en fietsveiligheid in het centrum van Staden”, reageren provincieraadslid Kristof Pillaert en Stadens gemeenteraadslid Jan Depla tevreden.

De opdracht omvat de herinrichting van de Bruggestraat, vlak tussen de Sint-Jansstraat en de Renaat Desmetstraat over een afstand van 860 meter. “Het wordt een combinatie van enkelrichtingsfietspaden met een dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van huisnummer 66. Hopelijk zal  de inplanting van de bushalte van De Lijn nog veranderen. Momenteel staat de halte net voor de bocht en dat kan gevaarlijke situaties opleveren”, verduidelijkt raadslid Kristof Pillaert.

“Tenslotte is buiten de bebouwde kom het fietspad in slechte staat. We ijveren er voor dat in een tweede fase het fietspad snel wordt doorgetrokken richting Kortemark. De gemeente Hooglede en Staden dienen hiervoor opnieuw initiatief te nemen,” aldus Stadens gemeenteraadslid Jan Depla.

De werkzaamheden duren in totaal 220 werkdagen. De werken worden geraamd op  2,8 miljoen euro waarvan 200.000 euro ten laste van de provincie West-Vlaanderen.  Fluvius en het gemeentebestuur van Staden maken respectievelijk 1,7 miljoen euro en 860.000 euro vrij voor het project.